Jak pracuji s kamerou Sony ILME-FX6
Nejsem vyloženě kameraman, spíše autor drobných dokumentů pro televizi – většinou o náboženství a sociální práci. I proto je pro mě jednodušší pracovat sám a ne se štábem. Možná někomu, kdo pracuje podobně, proto pomůže moje asi půlroční zkušenost s používáním kamery SONY FX6.
Dříve jsem používal kameru SONY PXW-Z90, ale když vyšla SONY FX 6, byla to pro mě jasná volba. Duální ISO, 4 kanálový zvuk, variabilní ND filtr – to vše jsou užitečné funkce, které v praxi pomůžou a někdy vše doslova zachrání. Ale kamera samozřejmě má také některá omezení. Pro mě největším problémem je, že pro televizi je třeba natáčet HD 50i. Kamera ale umí interně jen HD 50p. Řešením je možnost externího záznamu, kterou jsem ale hlavně z praktických důvodů zavrhl. A tak pro převod z 50p do 50i využívám software Catalyst Browse. Technicky je to bez problémů, jen to bere trochu času navíc.
S kamerou PXW-Z90 jsem kompletně všechno vybavení nosil v batohu Peak Design. Pro SONY FX6 s rigem Shape je už ale batoh malý. Člověk, který pracuje sám, musí mít kameru pořád kompletní a a v pohotovosti. Je nepraktické někam přijet a dlouhé minuty vše sestavovat a ladit. Proto jsem zakoupil tašku Sachtler Dr. Bag – 4. V tašce je zároveň dost místa na 3 organizéry Tech Pouch od Peak Design. V prvním mám baterie (1x original Sony BPU 70 + Hedbox BP75D), nabíječku Hedbox, SD karty (A-DATA V90 – 256 GB) a nářadí. Ve druhém mám kompletní zvuk (duální SONY URX P03D a jako rezerva Sachtler AVX). A konečně ve třetím mám externí monitor Feelworld, který ale zdaleka není ideální. Slouží mi jen jako náhled, když je potřeba obraz vidět trochu větší nebo ho s někým na place konzultovat. Časem tento monitor určitě nahradím nějakým produktem firmy Atomos.
Pro můj styl natáčení jsem zatím jen asi 2 x potřeboval optický hledáček místo LCD monitoru – proto jsem se rozhodl koupit hledák z kamery SONY FX9. Trochu (spíš hodně) se na kameře překlápí, dá se to řešit dokoupením držáků od jiných firem nebo “profesionálně” gumičkou. Já to zatím, vzhledem k malému využívání, neřeším nijak.
Pokud jde o stativ, tak se mi osvědčil Sachtler Flowtech 75 s hlavou ACE XL. Objektiv používám vzhledem ke klasické televizní práci SONY 28-135/F4. Zatím je pro mě plně dostačující. Chvíli jsem používal SONY 24-105/F4, ale fakt chyběl mi power zoom.
Natáčím podle potřeby HD nebo 4K, ale vždy do XAVC-I. I přes velkou spotřebu dat, je to vzhledem k postprodukci lepší. A využívám S-Cinetone.
Jen ještě pro doplnění, na cestách jako světla využívám 2 x Litra Studio a 2x Litra Pro.